Atta-Joeri-goes-Maluku.reismee.nl

Ambon Manisé, Atta en Joeri on Tour

Ambon Manisé, 11 oktober 2009
Vandaag was het een uitrustdag na een leuke tocht met de nodige golven op zee van/naar kampong Tomalehu-timor op Manipa.
Mama Mery Tuhurima heeft heerlijke pisang goreng gemaakt voor ons en na dit als ontbijt(!) te hebben genuttigd in ons hotel, zijn we naar Gunung Nona gegaan waar om Yohannis woont met zijn vrouw, moeder, dochter en zonen.

By the way.. eten in ons hotel is euuhhh niet te pruimen.. elke ochtend een ontbijt wat op tosti met hagelslag moet lijken of gewekt worden met nasi goreng....niet voor mij (joeri) bestemd. Afijn ..
Moeder van Oom Yohanis ,oma Atta, heeft tijdens de onlusten (' 99 t/m '04) op Ambon en omliggende eilanden naar Ceram (Piru) moeten vluchten. Nu er weer vrede is, is ze op Ambon waar Oom Y. voor haar zorgt.
Bij Oom Yohanis hebben we de bapa radja (dorpshoofd/vertegenwoordiger)van Manipa ontmoet. Van BP Radja Manipa hebben we interessante verhalen (mythes e.d.) over Manipa en zijn inwoners gehoord. Hij verwees ons naar een interessant boek die wij later op de avond konden inzien.
Na wederom heerlijk avondeten (nasi, kasbi, kentang, ayam, sajoer e.d) met zijn allen te hebben genuttigd die Tante Esther heeft voorbereid, zijn we naar Air Slobar gegaan waar we het boek 'de geschiedenis van Ambon en de Zuid-Molukken' mochten inzien. Een zeer interessant boek die men helaas niet kon lezen vanwege een nederlandse druk. Boek is tot aan de plaatjes toe :-)) interessant voor onze Bapa Radja. Hij vroeg aan ons om een kopie van de interessante verhalen over Manipa (mn captain Jonker) te kopieren en dit voor hem te vertalen.
Het leuke van Ambon is dat wanneer je hier loopt , altijd bijzondere dingen meemaakt. Zo hebben wij dit boek kunnen inzien bij de familie van Oom Tjoh en Tante Attie Tanamal en mochten we het boek ff ter kopie lenen. B-radja is nl. goed bevriend met deze familie. Na een cola te hebben genuttigd, zijn we naar een copyshop gegaan. Kopiën gemaakt en snel naar Ambon Jazz plus waar een 3-dags muziek evenement was met o.a. Massada. Zoals eerder vermeld maken we hier leuke en bijzondere momenten mee. Zo kwam ik aldaar Bung Gerson S. tegen die ik eerder in 2001 hebt ontmoet. Hij wist me te vertellen dat hij maandag (12.10) naar Buru Utara gaat. Helaas konden we nog niet meegaan vanwege voorbereidingen die we nog moeten treffen. Afgesproken dat we proberen om 14.10 te gaan waar hij ons zal opwachten. Eerder heeft Bung G. bij ons in Holland geslapen vanwege werkzaamheden voor onze kumpulan (vereninging) van burunezen.
Als vanouds heeft Massada heerlijk gespeeld en als vanouds begon hun concert veeeeeeeeel later dan gepland .. tja ..elastieke tijd die ambonezen. I.p.v. starten om 00.00uur begonnen ze na de nodige soundchecks om 02.00uur .. gaaaaaap. We lagen dus omstreeks 04.00 in bed.
Wederom een leuke dag op Ambon met leuke momenten.
Dikke zoen aan onze familie en vrienden van ons Atta en Joeri.
ps... foto's volgen.... ennee.... interenet is echt zo traag als dikke str.... Bovenstaande tekst duurt zeker 50 minuten met de nodige internet/pc onderbrekingen...grrrrrrr

Moelia

Jullie doen idd leuke dingen.

Als ik deze verhalen zo van jullie lees, krijg ik nu wel zin om ook te gaan haha..

Heel veel plezier nog en een dikke kus van ons * Mamma en mij

lena

Whuahaha.. idd da's wel ff wennen voor Joeri de trage internetverbinding, misschien leert hij nu eindelijk wat geduld op te brengen whuahaha...